Att byta spelplan för en dag – #MEG14

 

meg305Igår hade jag möjlighet att besöka en annan del av världen. Ja, rent geografiskt var det förstås en ganska kort tur, och inte heller miljöerna på Svenska Mässan i Göteborg var direkt obekanta. Men, innehållet i dagen var lite annorlunda mot de olika skolmässor och konferenser jag normalt besöker.

Jag talar om Mediedagarna i Göteborg (MEG) som jag fick tillfälle att bevista tack vare en inbjudan av en inte gammal, men sedan länge god vän och kollega. MEG samlar under två dagar varje år stora delar av den svenska mediebranschen och eventet riggas av samma proffsiga gäng som arrangerar Bokmässan. Bäddat för kvalitet och succé alltså.

Utifrån mitt perspektiv var det också ett bra arrangemang, och även om jag inte hade i närheten av möjlighet att smaka av allt som stod på programmet så upplevde jag det jag hann ta del av som både matnyttigt och vällagat. Och även om leverantörerna, frågorna och människorna inte var de jag vanligen möter stod många kopplingar till skola, ledarskap, lärande och IT att finna. Ja igenkänningsfaktorn var stundtals förvånande hög.

schackrutigt-golv

Att göra små avstickare och spendera en dag som udda fågel på en ny spelplan är så gott som alltid givandeJust det blev också, inte helt otippat, en av mina viktigaste spaningar denna dag. Att ta del av hur en annan bransch tar sig an sina utmaningar ger perspektiv på det man själv har att brottas med. Det ger också bekräftelse och inspiration och är absolut något jag rekommenderar alla som har möjlighet att lägga lite av sin dyrbara tid på.

Utveckla skolan är ju heller inte alls något som låter sig göras isolerat från omvärlden. Tvärtom så har inte minst mediebranschen stor påverkan på det samhälle skolan ska utveckla och verka i, och frågor om upphovsrätt, källkritik, informationsflöden och medias ansvar i samhällsbygget, uttryck, språk, faktagranskning etc. är alla ytterst relevanta för skolan. Här fanns många möjligheter till inspiration och själv fick jag många tankeställare av en diskussion på den öppna scenen som handlade om hur mediebevakningen av de senaste årens många skottlossningar i Göteborgsområdet framställts i media. Diskussionen baserades på en medieanalys av analysföretaget Retriever.

Jag avslutade dagen med att lyssna till en paneldiskussion med rubriken; ”Springer medborgarna och mediehusen åt olika håll?” Om man bara såg till rubriken fanns inte mycket kopplingar till skola, men ju längre samtalet gick desto tydligare blev det att många av de utmaningar de svenska mediehusen står inför är universella och högst jämförbara med skolans utmaningar.

I panelen medverkade Niklas Wahlberg, Lindholmen Science Park, Joakim Johansson, Universal Music, Carl Heath, Interactive Institute och Yasmine El Refaie, SR, och det rådde ingen tvekan om att de var överens om att media står inför stora oundvikliga utmaningar vad gäller förändring och utveckling framöver. Kompetensfokus, mod, prestigelöshet och ett välkomnande av misslyckanden att lära av, var i stort deras rekommendation till de mediehus som vill överleva in i framtiden

Särskilt intressant var att lyssna till när Joakim Johansson, marknadschef på Universal, osentimentalt och prestigelöst redogjorde för musikbranschens resa från att ha haft 100% fokus på det egna varumärket till att idag ha 100% fokus på artisterna. En omvälvande resa som jag är övertygad om att många branscher kan och bör lära mycket av framöver, inte minst skolan.

Ja ni har hört mig säga det förr och med fredagens diskussion med hem i bagaget kan jag försäkra er om att ni kommer att få höra det igen, och igen och igen. Det är verkligen hög tid att släppa sargen, slänga prestigen över bord och tänka om och vidare om skolan. Eller om man vill travestera Joakim Johansson. Det är dags att släppa idén om att till varje pris bevara varumärket skola och istället sätta 100% fokus hjältarna i skolan. Lärare och elever.

Det här inlägget är en del i bloggutmaningen #Blogg100, att blogga minst ett inlägg om dagen i 100 dagar. 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *